Understanding Astronomy: Characteristics Of Celestial Bodies As Knowledge In Science Learning
Keywords:
Astronomy, celestial bodies, science learningAbstract
This research aims to provide an understanding of astronomy, specifically the celestial bodies studied in science material. The method used in this research is a descriptive method. Celestial bodies are usually also called astronomical objects, celestial bodies are objects in the sky that can be seen from the earth. There are many types of objects in the sky such as the sun, moon and stars. In science lessons we study astronomy, one of which is about celestial bodies. By studying celestial bodies we can find out about various kinds of objects in the sky. From the results of the research we can understand about astronomy, specifically celestial bodies.
References
Anam, C., Sudarisman, I., Umam, K., Maulidhani, M. F., & Satria, M. R. (2023). MENGENDALIKAN INTENSITAS GLARE MATAHARI MENGGUNAKAN SUN-SHADING SISTEM GESER PADA BUKAAN JENDELA. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (Online), 4(2), 925–929.
Indri sulastri. (2023). Matahari sebagai bintang dan fungsinya perspektif tafsir sains. Qaf: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 5(1), 40–61. https://doi.org/https://doi.org/10.59579/qaf.v5i1.3967
Kurniawati, W., & Eko Atmojo, S. (2022). IPA : Batuan dan tanah, Astronomi, Bunyi dan Cahaya, Pesawat Sederhana, dan Listrik.
Pebriyanto, Y., Jefriyanto, W., Kurniati, E., Bryan, K., & TA, N. P. H. (2023). UPGRADE SISTEM PLTS ATAP TIPE HYBRID-OFF GRID SEBAGAI SUMBER ENERGI UTAMA DALAM BUDIDAYA HIDROPONIK DI UMKM MAESTRO BORNEO HIDROPONIK FARM PALANGKA RAYA. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(7), 1529–1538.
Azizah, N. (2018). Pemanfaatan Benda-Benda langit pada Kehidupanusia. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Khoiriyah, K. (n.d.). Evolution of Stars on the Establishment of the Solar System and Planetary System. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(2), 247–258.
Koto, M. R. A. R., Kurniawan, A. P., & Hendriyanto, R. (2016). Aplikasi Pembelajaran Ilmu Astronomi Menggunakan Flash Untuk Sma Angkasa Kelas Satu. EProceedings of Applied Science, 2(3).
Kusumawati, A. J., Sukirman, S., & Putra, M. M. R. (2019). Pengembangan Aplikasi Simulasi Benda Langit Berbasis Virtual Reality menggunakan Analisis Black Box.
Luthfi, R. A., Sahari, S., & Wenda, D. D. N. (2022). Pengembangan Media Visual Tentara (Tentang Tata Surya) Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Sd Kelas Vi Materi Tata Surya. Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Mahmudah, R., Pramudya, Y., & Sulisworo, D. (2016). Analisis Validitas Butir Soal Certainty of Respons Index (CRI) untuk Identifikasi Miskonsepsi Materi Tata Surya dan Fenomena Astronomi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains, 579–587.
Najib, M., Syawaluddin, A., & Raihan, S. (2023). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif sistem tata surya berbasis literasi sains untuk siswa SD. Jurnal Inovasi Pedagogik Dan Teknologi, 1(1), 1–13.
Rasyid, A. N. (2020). Astronomi dan Kosmologi dalam perspektif Al-Qur’an. Vektor: Jurnal Pendidikan IPA, 1(1), 39–49.
Saputra, O. (2018). Revolusidalam Perkembangan Astronomi: Hilangnya Pluto Dalam Keanggotaan Planet Pada Sistem Tata Surya. Jurnal Filsafat Indonesia, 1(2), 71–74.
Sudana, I. B. K. M., Suyasa, P. W. A., & Agustini, K. (2021). Efektifitas Media Pembelajaran Berkonsep Gamifikasi Pengenalan Tata Surya Mata Pelajaran IPA Terpadu Kelas VII di SMP Negeri 2 Kubutambahan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1), 43–54.
Suhandi, A. (n.d.). BBM 7. Anggota Tata Surya Dan Karakteristiknya.
Annisa, R. (2019). Aplikasi Belajar Tata Surya Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Pendukung Kurikulum 2013 Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal TIPS: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komputer Politeknik Sekayu, 9(1), 26–33.
ARDIANTO, E. D. O. N. (2016). Multimedia Pembelajaran Tata Surya Menggunakan Augmented Reality. STMIK Sinar Nusantara Surakarta.
Arifitama, B. (2015). Pengembangan Alat Peraga Pengenalan Tata Surya Bima Sakti Menggunakan Augmented Reality di PAUD. SISFO Vol 5 No 4, 5.
Dasar, M. K. I. K. (n.d.). SISTEM TATA SURYA.
Diah, W. A., & Listiana, R. H. (2018). Sistem Tata Surya. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Firdaus, T., & Sinensis, A. R. (2017). Perdebatan Paradigma Teori Revolusi: Matahari atau Bumi Sebagai Pusat Tata Surya? Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 9(1), 23–32.
Hidayat, R. L., Amalia, D. I. R., & Putri, N. S. (2018). Rencana Pembelajran Benda-Benda Langit. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Nurcresia, B., Simbolon, T. R., & Setiawan, J. (2018). Mencari Bumi yang Baru. Universitas Sumatera Utara.
Planet, B. A. (2022). Pendahuluan. ILMU DASAR ASTRONOMI, 70.
Rahmawati, Y., Ridwan, A., Faustine, S., Syarah, S., Ibrahim, I., & Mawarni, P. C. (2020). Pengembangan Literasi Sains Dan Identitas Budaya Siswa Melalui Pendekatan Etno-Pedagogi dalam Pembelajaran Sains. Edusains, 12(1), 54–63.
Rosa, A. C., Sunardi, H., & Setiawan, H. (2019). Rekayasa Augmented Reality Planet dalam Tata Surya sebagai Media Pembelajaran Bagi Siswa SMP Negeri 57 Palembang. Jurnal Informatika Global, 10(1).
Santi, S., & Darajat, S. Z. A. (2017). Pembelajaran Pokok Bahasan Hukum Gravitasi di Madrasah Berdasarkan Abdurrahman Al-khazini. Nurani: Jurnal Kajian Syari’ah Dan Masyarakat, 17(1), 41–48.