The Role of Citizenship Education in the Process of Forming the National Identity of the Indonesian Nation

Authors

  • Dadang Mulyana Universitas Pasundan, Bandung, Indonesia

Keywords:

Citizenship Education, Identity Formation, National Identity, Pancasila Values

Abstract

National identity is an integral aspect in building unity and diversity in a country. Citizenship education is considered a key instrument in strengthening and developing awareness of national identity among the younger generation. This research aims to explore and analyze the role of citizenship education in forming the national identity of the Indonesian nation. This research uses a qualitative approach with descriptive methods. The research results show that citizenship education has a significant impact in shaping the national identity and character of Indonesian citizens. Through the implementation of a curriculum that focuses on understanding the values of Pancasila, democratic principles, cultural diversity, as well as Indonesia's history and natural wealth, students are able to develop a sense of national awareness, tolerance, and be critical of social and political issues. Citizenship education has also succeeded in fostering a sense of love and pride for the homeland, which is an important factor in strengthening Indonesia's national identity. Therefore, the results of this research provide empirical support for the vital role of citizenship education in shaping the character and national identity of students in Indonesia.

References

Akbar, H. M., & Najicha, F. U. (2022). Upaya Memperkuat Jati Diri Bangsa Melalui Pemahaman Wawasan Nusantara Di Era Gempuran Kebudayaan Asing. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2122-2127.

Alfiana, H. N., & Najicha, F. U. (2022). Krisis Identitas Nasional sebagai Tantangan Generasi Muda di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan, 9(1).

Asril, A., Jaenam, J., Syahrizal, S., Armalena, A., & Yuherman, Y. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1300-1309.

Erwin, M. (2013). Pendidikan Kewarganegaraan Republik Indonesia. Bandung: Refika Aditama.

Faudillah, A. N., Husna, F., & Makhfiroh, N. R. (2023). Identitas nasional sebagai bangsa. AMI JURNAL PENDIDIKAN DAN RISET, 1(1), 1-12.

Haliza, V. N., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Menjawab Tantangan Masa Depan Bangsa Ditengah Arus Globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 1-8.

Hayqal, M. R., & Najicha, F. U. (2023). Peran Pendidikan Pancasila sebagai Pembentuk Karakter Mahasiswa. Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1), 55-62.

Hendrizal, H. (2020). Mengulas Identitas Nasional Bangsa Indonesia Terkini. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 15(1), 1-21.

Hibatullah, F. A. (2022). Pengaruh globalisasi terhadap pembangunan karakter generasi muda bangsa indonesia. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 10(1), 1-9.

Irmania, E. (2021). Upaya mengatasi pengaruh negatif budaya asing terhadap generasi muda di Indonesia. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 23(1), 148-160.

Julfian, J., Rejeki, S., Handayani, S., Sarilan, S., Rizki, A. N., & Lasmi, L. (2023). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Rasa Cinta Tanah Air pada Siswa. Jurnal Keilmuan dan Keislaman, 210-224.

Lestari, E. Y., Janah, M., & Wardanai, P. K. (2019). Menumbuhkan kesadaran nasionalisme generasi muda di era globalisasi melalui penerapan nilai-nilai Pancasila. ADIL Indonesia Journal, 1(1).

Maftuh, B. (2008). Internalisasi nilai-nilai Pancasila dan nasionalisme melalui pendidikan kewarganegaraan. Jurnal educationist, 2(2), 134-144.

Mahardika, I. (2023). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Sangat Penting untuk Membantu Memperkuat Identitas Nasional di Era Abad 21. KRAKATAU (Indonesian of Multidisciplinary Journals), 1(1), 27-34.

Mansyur, H. A. M., Ramadhani, F. F., Aulia, A. N., Mahya, A. F. P., Indah, B. S. N., Lestari, D. P., & Santoso, G. (2023). Bhinneka Tunggal Ika Sebagai Pemersatu Bangsa Indonesia Dari Dahulu Sampai Sekarang. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 183-194.

Maulida, A. R., Wibowo, H., & Rusyidi, B. (2023). RANCANG BANGUN MODEL PENGEMBANGAN KEGIATAN PENDAMPINGAN SOSIAL PADA REMAJA GENERASI Z DALAM MENGATASI KRISIS IDENTITAS. Share: Social Work Journal, 13(1), 92-101.

Muslich, M. (2022). Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.

Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Ruswandi, U. (2022). Konsep pendidikan multikultural di Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1083-1091.

Sofyan, F. S., & Sundawa, D. (2015). Hubungan mata kuliah Pendidikan Kewarganegaraan dengan peningkatan wawasan kebangsaan dan semangat nasionalisme mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 24(2), 185-198.

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung, 62, 70.

Wibisono, K. (1992). Penjabaran Hak-hak Asasi Manusia Berdasar Nilai-nilai Pancasila: Suatu Pemahaman Secara Filsafati. Jurnal Filsafat, 1(1), 3-12.

Yulianah, S. E. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.

Downloads

Published

2024-03-27

How to Cite

Dadang Mulyana. (2024). The Role of Citizenship Education in the Process of Forming the National Identity of the Indonesian Nation. Educare: Journal Educational and Multimedia, 2(02), 124–129. Retrieved from https://seaninstitute.or.id/bersinar/index.php/ducare/article/view/113